12 april 2012

HoorProfs en NVVS werken samen aan goede hoorzorg

De Nederlandse Vereniging voor Slechthorenden (NVVS) en audiciens, verenigd in stichting HoorProfs, hebben onlangs een samenwerkingsovereenkomst getekend. In deze samenwerking willen ze streven naar kwalitatief optimale hoorzorg.

Al meer dan 100 jaar biedt de NVVS mensen handreikingen hoe ze om kunnen gaan met hun slechthorendheid, tinnitus (oorsuizen) of andere hooraandoeningen. Van tips, praktische materialen en het uitwisselen van ervaringen tot antwoord geven op vragen rondom bijvoorbeeld de aanschaf van een hoortoestel. En uiteraard komt de NVVS op voor de belangen van haar achterban. Dit doet de vereniging vanuit een onafhankelijke positie.

Ook de zelfstandige HoorProfs-vakaudicien streeft naar kwaliteit en handelt daarom vanuit een merkonafhankelijke visie. Zij beschikt over het meest uitgebreide assortiment in hoortoestellen en hoorhulpmiddelen. Vanuit objectiviteit, deskundigheid en merkonafhankelijkheid zoekt deze audicien naar de meest optimale hooroplossing. Specifiek afgestemd op ieders hoorsituatie.

De samenwerking tussen de patiëntenvereniging en de verenigde audiciens is gericht op het verzamelen van klantenervaringen en het onder de aandacht brengen van de NVVS bij slechthorende HoorProfs-klanten. Hierdoor zal de kwaliteit van de hoorzorg die beide partijen bieden, geoptimaliseerd kunnen worden

Meer inzicht door klantervaringen

Klantervaringen zijn erg belangrijk in het streven naar optimale zorg. Zo ook in de hoorzorg. Deze ervaringen geven inzicht in de klantbeleving en worden verzameld via Hoorwijzer.nl. Het verzamelen gebeurt met inzet van de CQI-methode. Dit is een objectieve en wetenschappelijk gevalideerde methode om klantervaringen in de zorg te meten. Met deze informatie kan zowel de klant als de HoorProfs-audicien zijn voordeel doen. 

In 2012 zal de NVVS samen met verzekeraars (verenigd in Stichting Miletus) mensen die een hoortoestel hebben aangeschaft, vragen naar hun ervaringen met de audicien en het nieuwe hoortoestel. Marco van Rijn, directeur van HoorProfs, onderschrijft het belang van juiste en onafhankelijke informatie voor hoortoesteldragers. Daarom ondersteunt HoorProfs graag het verzamelen van ervaringen op Hoorwijzer.nl. En door de inzet van deze CQI-methode krijgt de HoorProfs-audicien ook een gedegen feedback. Hiermee kunnen zij hun vakmanschap en kwaliteit aantonen en ontstaat er inzicht in eventuele verbeterpunten.

NVVS onder de aandacht brengen

Een solide NVVS is van belang voor mensen met hoorproblemen, maar ook voor de audicienbranche. Zorg maak je immers met elkaar. HoorProfs-audiciens zien de meerwaarde die een vereniging als de NVVS heeft. Daarom zijn de HoorProfs-audiciens er onlangs mee gestart iedere klant te attenderen op de mogelijkheid om NVVS-lid te worden. Bovendien biedt HoorProfs daarbij een introductiekorting aan op de contributie.

Ook GGMD voor Doven en slechthorendenen een aantal audiologische centra promoten al het NVVS-lidmaatschap. NVVS-directeur Joop Beelen: `Het is goed om te merken dat instanties ons nu helpen om mensen te bereiken die iets kunnen hebben aan onze vereniging. HoorProfs is in de audicienwereld de eerste die zich hier voor inzet. Hopelijk volgen meer (audicien)bedrijven!`