25 februari 2015

112 voor doven en slechthorenden is vernieuwd!

Sinds vorige week is het alarmnummer 112 beter bereikbaar voor doven en slechthorenden. Doven en slechthorenden kunnen via speciale software op hun computer, tablet en smartphone 24 uur per dag op een betrouwbare manier tekstbellen met de alarmcentrale. De gesprekken verlopen sneller en de alarmcentrale heeft toegang tot meer gegevens waardoor zij in noodsituaties de beller beter kunnen helpen.

Alarmnummer 112 bellen met smartphone, tablet of computer

Bent u doof of slechthorend en heeft u spoedeisende hulp nodig? U kunt dan vanaf uw computer, tablet of smartphone bellen met 112. Hiervoor heeft u Total Conversation software nodig. Met Total Conversation software kunt u bellen via tekst, spraak én beeld.

Uw zorgverzekeraar vergoedt Total Conversation in de meestal gevallen volledig. Total Conversation valt ook niet onder het eigen risico. Het gebruik van deze software is voor u dus gratis.

Op dit moment is er 1 aanbieder van de benodigde software, Signcall. U kunt de software downloaden via de website van Signcall en installeren op meerdere apparaten. De aanbieder regelt na uw aanvraag alles met uw zorgverzekeraar. Zo kunt u 24 uur per dag bellen met 112, ook als u onderweg bent.

112 bereiken via de bemiddelingsdienst

Via de bemiddelingsdienst kunt u met tekst 24 uur per dag contact leggen met het alarmnummer 112. De 112 tekst-oproep wordt dan rechtstreeks doorgezet naar 112. Daarnaast kunt u op werkdagen van 7.00 tot 20.00 uur en in het weekend en op feestdagen van 10.00 tot 16.00 uur via de bemiddelingsdienst door tussenkomst van een gebarentolk (beeldbemiddeling) contact leggen met het alarmnummer 112.

U kunt de bemiddelingsdienst bereiken door te bellen met het sip-adres teletolk@kpnteletolk.nl. Met een sip-adres is het mogelijk een live verbinding te maken via spraak, tekst of beeld. U kunt de bemiddelingsdienst ook bereiken met de knop 'KPN Teletolk' in uw Total Conversation-software.

Alarmnummer 0800-8112 voor analoge teksttelefoon

Het alarmnummer 0800-8112 is voor doven en slechthorenden ook gratis te bereiken met een analoge teksttelefoon. De analoge teksttelefoon kan niet meer worden aangeschaft, maar de dienst wordt voorlopig nog wel ondersteund door de 112 alarmcentrale. U wordt wel geadviseerd over te stappen naar Total Conversation.

Doorgeven: welke hulpdienst nodig?

Als u 112 of 0800-8112 belt met uw smartphone, tablet, computer of analoge teksttelefoon, geef dan door:

  • wat er aan de hand is;
  • waar er hulp nodig is;
  • welke hulpdienst er nodig lijkt te zijn: politie, brandweer of ambulance.

U informeert de alarmcentrale door te spreken of door uw bericht te typen. Bij beeldbemiddeling kunt u ook gebaren of verschillende communicatievormen combineren. Dit doet u bijvoorbeeld door een naam of adres in te typen en de rest te spreken en/of te gebaren. In de alarmcentrale leest de centralist uw melding op zijn beeldscherm.

De centralist zal u altijd antwoorden door een bericht te typen. Bij beeldbemiddeling zal de centralist spreken waarna de gebarentolk vertaalt. De centralist regelt hierna dat de hulpdiensten naar de juiste plek worden gestuurd. Dit doet hij in overleg met de meldkamer in uw regio.

Bron: Rijksoverheid